VINČA CODE: IMMERSIVE SOUNDSPACE
Француски институт у Новом Саду / Нови Сад / Србија / 15–22. децембар, 2025. / 08–15. јануар, 2026.
ПОСТАВКА ПРОЈЕКТА
Асоцијација гитариста Војводине
Град Нови Сад
Француски институт у Новом Саду
Словенски китарски квартет
ПОСЕБНА ЗАХВАЛНОСТ
Живојин Кузмановић и Стеван Јовић из Асоцијације гитариста Војводине
Simon Schoonbroodt и Вања Манић Матић из Француског института у Новом Саду
ТЕХНИЧКИ ДЕТАЉИ ПРОЈЕКТА
Пројекат се састоји од изложбеног сегмента који описује процес настанка инсталације и музике, као и VR дела који посетиоцима омогућава улазак у виртуелни простор путем Meta Quest уређаја, на којима могу приступити:
1. Виртуелној инсталацији Vinča Code: Immersive Soundspace са музиком из другог става композиције „Круг дуо“ за две гитаре (трајање: 3’)
2. VR180 / 3D снимку извођења трећег става композиције „Круг дуо“ (трајање: 4’30’’)
Аутор виртуелне инсталације, музике и VR180 видео продукције је Момчило Александрић.
Први и трећи став музичке свите „Круг дуо“ извели су Новак Миљковић и Александар Антић (ALNO дуо), док је други став извео Изидор Еразем Графенауер.
Аудио продукцију реализовали су Душан Симић и Јан Хајшен.
На изради Unity 3D апликације учествовали су Сања Голубовић и Павле Кузњецов, док је 3D видео анимацију реализовао Михајло Драгаш.
ХРОНОЛОГИЈА НАСТАНКА ДЕЛА
Током протеклих 15 година, професионални рад аутора био је везан искључиво за класичну гитару — извођаштво, педагогију и композицију. Паралелно с тим, кроз интересовање за различите друге области спонтано је (и делом случајно) дошло до настанка мултимедијалног дела Vinča Code: Immersive Soundspace.
У наставку је приказана хронологија различитих интересовања која су природно довела до његовог настанка.
2010 — почетак писања стихова на српском језику
2011–2012 — стихови постају краћи и сведенији, често сачињени од само неколико речи
2013–2014 — идеја да се стихови не објављују као штампана књига, већ излажу у простору као концептуална уметност
2015–2016 — писање краћих записа и на енглеском језику; увођење боја; интересовање за симболизам цртежа и записа древног Египта; читање семиотичких студија Умберта Ека; идеја о потреби за новим просторима за извођење уметничке музике
2017–2018 — прво искуство са VR уређајем; идеја да се записи на енглеском поставе у виртуелни простор
2018–2019 — бележење енглеских речи које би могле постати део виртуелне инсталације; идеја о компоновању музике
2020 — интересовање за записе винчанске културе („прото-писмо“); идеја да се виртуелна инсталација повеже са винчанским „знаковима“
2021 — занимање за православни Осмогласник и почетак компоновања музике за виртуелну инсталацију; рад на видео анимацији виртуелне инсталације
2022 — набавка Meta Quest VR уређаја; почетне идеје за реализацију VR инсталације; нове музичке идеје – дијатонски хексакорди и хокетус техника
2023–2024 — довршавање музике за VR инсталацију
2025 — рад на извођењу и снимању музике; довршавање VR инсталације; јавна поставка инсталације
ВИЗУЕЛНИ ДЕО VR ИНСТАЛАЦИЈЕ
У средишту ове инсталације налази се визуелни мотив из винчанске културе, који аутор слободно тумачи као знак IMI — за који неки истраживачи сматрају да је означавао улаз у храм.
(Oва претпоставка, као и сви визуелни прикази, преузети су из књиге:
Shan M. M. Winn, Pre-Writing in Southeastern Europe: The Sign System of the Vinča Culture, ca. 4000 B.C., Western Publishers, Canada, 1981, ISBN 0-919119-09-3.)
Кроз низ слободних асоцијација, овај знак, заједно са знаковима M, W, O, D, трансформише се у слова, речи и њихове комбинације на Енглеском језику, градећи слободно поље симбола и значења.
Обликовани нијансама сиве и плаве, ови елементи стварају отворени концептуални простор — позив на тумачење, а не затворену нарацију.
Ауторова првобитна идеја била је да развије засебан фонт за финалну верзију виртуелне инсталације. Међутим, како се процес рада временом продужавао, донета је одлука да се задржи оригинални фонт на којем је дело и настало – Microsoft Calibri.
Ова инсталација представља један могући уметнички поглед на такозвано „винчанско прото-писмо“, које је и даље предмет научних расправа.














МУЗИКА
У овој VR инсталацији, аутор као музички материјал користи своју композицију „Круг дуо“ за две гитаре. Јединственост музичке композиције „Круг дуо” огледа се у чињеници да је већина акорада по свој прилици први пут уопште реализована у гитаристичкој пракси. Уз прештимавање шесте жице на тон Ф, композитор примењује принцип према којем је дословно сваки акорд изграђен од шест различитих ступњева Ф-дур лествице, чиме се успоставља систем дијатонских хексакорада.
Да бисте изградили дијатонски хексакорд:
① пођите од било ког тона Ф-дур лествице,
② формирајте узастопни низ од шест тонова,
③ претворите тих шест тонова у акорд.
Основа трећег става свите „Круг дуо” је средњовековна хокетус техника у којој вокални извођачи наизменично певају тонове мелодије. У овом случају, двојица гитариста све време наизменично свирају акорде, односно дијатонске хексакорде инспирисане православним Осмогласником. „Круг дуо” је део ауторовог циклуса композиција које су концептуално инспирисане сликом „Круг” Лазара Возаревића.
О свом систему компоновања путем коришћења дијатонских хексакорада аутор је написао чланак Octoechoes Chant Tradition as an Inspiration for New Music који је објављен у Soundboard магазину Гитарске фондације Америке. Да бисте сазнали више, скенирајте овај QR code који омогућава приступ целом садржају чланка.
БИОГРАФИЈЕ УЧЕСНИКА У РЕАЛИЗАЦИЈИ ПРОЈЕКТА
МОМЧИЛО АЛЕКСАНДРИЋ (1991) је српски гитариста, педагог, композитор и мултимедијални уметник. После освајања прве награде на престижном Hong Kong Altamira међународном такмичењу гитаре (2018), наступао је као извођач и предавач широм Азије, Аустралије, Европе, Северне и Латинске Америке.
Његов Comprehensive Guitar Method – College Textbook је званични уџбеник на неколико престижних универзитета у САД-у, укључујући Duke University и University of Minnesota – Twin Cities. Свој истраживачки и композиторски рад представљао је на неким од најпрестижнијих конференција за класичну гитару на свету, као што су Гитарски форум Хонг Конг Академије за извођачке уметности (2018), Гитарска конференција Универзитета у Мелбурну (2019), као и 50. Конвенција Гитарске фондације Америке (Њујорк, 2023). Његов рад Octoechos Chant Tradition as an Inspiration for New Music објављен је у Soundboard магазину Гитарске фондације Америке (2024).
Тренутно је посвећен конципирању будућности класичне гитаре кроз призму употребе вештачке интелигенције и виртуелне реалности, као и стварању мултимедијалних уметничких дела. Суоснивач је непрофитне организације Београдско гитарско друштво (Belgrade Guitar District) и стипендиста Фондације Доситеја.
www.moma.vision
РАШКО РАДОВИЋ je оснивач и председник Асоцијације гитариста Војводине и директор Војводина гитар фест-а, рођен је 1979. године у Новом Саду. Дипломирао је на Академији уметности у Новом Саду и од 1999. године запослен је као професор гитаре у Музичкој школи „Исидор Бајић” у Новом Саду. Од 2007. године ради као инструктор Удружења краљевских музичких школа Велике Британије (ABRSM) за гитару у југоисточној Европи.
Богат педагошки рад осликавају ученици из његове класе који су вишеструки освајачи првих награда на свим релевантним домаћим и престижним међународним такмичењима. Сарадник је на многим пројектима у сфери образовања и културе. Добитник је Награде АП Војводине за менторски рад, као и Захвалнице Града Новог Сада за постигнуте изузетне резултате на пољу музичке педагогије. Неизоставан је гост на фестивалима гитаре у региону, као члан жирија и предавач.
Деценијски менаџерски рад у културном животу Новог Сада, Војводине и читавог региона, као председника и оснивача Асоцијације гитариста Војводине, огледа се у небројеним пројектима који су обогатили и обележили културну и музичку сцену.
Жеља за популаризацијом и унапређивањем класичне гитаре на овим просторима, довела га је до идеје за покретање Војводина гитар фест-а чији је директор од зачетка, 2007. године, а кроз који су прошле стотине врхунских гитариста, извођача, предавача и такмичара из свих крајева света, као и небројена публика. 
НОВАК МИЉКОВИЋ је талентовани млади гитариста рођен у Београду 1997. године. Почиње да свира гитару са седам година. Завршио је нижу и средњу музичку школу др. „Војислав Вучковић“ у Београду у класи професорке Милкице Поњавић.
Трећу годину основних студија завршио је на Конзерваторијуму „Ђузепе Тартини“ у Трсту у класи професора Лучија Доса. Основне студије је завршио на Академији уметности у Новом Саду у класи професора Зорана Крајишника. Мастер и специјалистичке академске студије је завршио на Факултету музичких уметности у Београду у класи професора Срђана Тошића. Од 2020. до 2024. године је био запослен као професор гитаре у ШОМО „Петар Стојановић“ на Убу, а тренутно је запослен у МШ „Даворин Јенко“ у Београду. Редован је члан жирија на домаћим фестивалима и такмичењима и са својим ученицима постиже одличне успехе.
Од 2021. године почиње да свира у саставу ALNO гитарски дуо заједно са Александром Антићем. Дуо је остварио запажене успехе у земљи и иностранству, одсвиравши велики број концерата и освојивши више првих награда на међународним такмичењима.
Освојио је прве награде на бројним државним и интернационалним такмичењима као што су Classic Art Festival (Шабац), Варт фестивал (Ваљево), Guitar Open Festival (Суботица), Naissus Guitar Festival (Ниш), Морски фестивал гитаре (Словенија), Интернационални фестивал гитаре у Сарајеву и Републичко такмичење у Београду.
АЛЕКСАНДАР АНТИЋ рођен је 1995. године. Гитаром се бави од своје осме године. Као солиста има 21. награду са републичких и међународних такмичења. Средње музичко образовање завршио је у музичкој школи „Др Војислав Вучковић“ у Београду, у класи проф. Милкице Поњавић.
Основне академске студије завршио је на Академији уметности у Новом Саду у класи проф. Зорана Крајишника. Другу годину основних студија завршио је као стипендиста Erasmus+ програма на конзерваторијуму Ђузепе Тартини у Трсту (Италија), у класи Бјанки Дућо. Мастер академске студије завршио је на Академији уметности у Новом Саду, у класи проф. Срђана Тошића.
Усавршавао се на мајсторским радионицама код еминентних професора као што су Душан Богдановић, Томас Оферман, Пјер Луиђи Корона, Ренато Самуели, Сандро Торлонтано, Петар Јанковић, Hong Tee, Julia Malischnig и други. Наступа као солиста, солиста са оркестром, члан оркестра гитара и члан камерног ансамбла. Од 2020. године члан је ALNO гитарског дуа. У музичкој школи „Јован Бандур“ у Панчеву ради као професор гитаре од 2019. године. 
ЕРАЗЕМ ГРАФЕНАУЕР (1991) је словеначки музичар, интерпретатор, композитор и педагог чији рад повезује рану и савремену музику кроз извођење, истраживање и уметничко стваралаштво. Наступа интернационално широм Европе и Америке као солиста, камерни музичар и члан оркестара, сарађујући са ансамблима као што су Симфонијски оркестар РТВ Словеније, Словеначка филхармонија, Дубровачки камерни оркестар и други.
Његов репертоар обухвата ренесансну и барокну музику на историјским инструментима, као и савремене пројекте који укључују импровизацију, електроакустику и интердисциплинарни израз. Предаје на Академији за музику Универзитета у Љубљани као доцент за камерну музику и историјске жичане трзалачке инструменте и редовно држи међународне мастер-класове.
Његова дискографија обухвата издања Preludio (Divya Records, 2018), XyloCorda (ZKP RTV, 2022) и Ventana abierta (Celinka, 2023). Такође је уметнички директор манифестација Rasgueado Ljubljana и Ljubljana Guitar Festival.
ПАВЛЕ КУЗЊЕЦОВ је фриленс hard-surface 3D уметник из Лајковца (Србија), који тренутно живи у Београду. Дипломирао је на Електротехничкој школи, на смеру Нове компјутерске технологије, и последњих пет година бави се 3D радом — углавном креирајући визуализације производа за луксузне брендове, од сатова и електронике до премијум кофера. Раније у каријери радио је и на визуелном дизајну за видео-игре, што је значајно обликовало његов осећај за дизајн. Његов креативни рад покрећу музика, природа и уметност, дајући његовим делима равнотежу између техничке прецизности и личне инспирације.
САЊА ГОЛУБОВИЋ има 27 година. По занимању je game developer и tech artist са дипломом из информатике и рачунарства. Одувек je имала велику страст према развоју видео игара – од првих хоби пројеката до професионалног рада данас. Ужива у повезивању уметности и технологије кроз осмишљавање динамичних искустава, унапређивање визуелног идентитета и бригу о томе да све изгледа одлично и савршено функционише.
У слободно време воли да проводи време са пријатељима, игра видео игре и гледа серије како би се опустила и допунила енергетски. Игре и серије jе додатно инспиришу креативно, помажући joj да уочи занимљиве идеје, технике приповедања и детаље које може да унесе у сопствене пројекте.
Стално учи нове алате, процесе рада и технологије како би унапређивала своје вештине и остала у току са индустријом. Њен дугорочни циљ је да настави да се развија као developer и tech artist, стварајући смислене и незаборавне игре у којима играчи заиста уживају. 
МИХАЈЛО ДРАГАШ је рођен 21.11.1991. у Чапљини, Босна и Херцеговина. Основне и мастер студије завршио на Факултету примењених уметности у Београду, одсек анимација 2015. године у класи професора Растка Ћирића.
Аутор је пет анимираних филмова: The Hound (H.P. Lovecraft) (тренутно у продукцији); Смрт Мајке Југовића (2019), ISKON Anima Aeternam (2015), Vis Dubium (2014) и Сизиф носи Сизифа (2013) који су приказивани и награђивани на многим фестивалима: GRANPRI и Златна плакета 63. Београдског фестивала документарног и краткометражног филма 2016, Student Cuts 2015 (Марибор, Словенија) награда за најбољи анимирани филм, Athens ANIMFEST 2015, Raiffeisen CLUB награда за најбољег младог уметника, награда Факултета примењених уметности из фонда Бета и Риста Вукановић за најбоље остварење из области графике током основних студија.
Сарађује са фестивалима анимираног филма у Србији (Balkanima, Animator Fest, Animanima) као и фестивалом једноминутног филма MR. Vorky. Активан је на пољу анимираних музичких спотова где потписује сарадњу са домаћим ауторима Realma, Nula, Stain, Sicksoul, Poez11a. Компонује музику за своје анимиране филмове и бави се 3D дизајном. Тренутно живи и ради у Бору као наставник на смеру за дигиталну графику. 
ДУШАН СИМИЋ је музички продуцент посвећен истраживању изражајних могућности класичне и савремене музике. Дипломирао је музичку теорију на Факултету музичке уметности у Београду у класи пр. др. ум. Ивана Бркљачића, а затим је на истом факултету дипломирао одсек за музичку режију, где је усавршавао свој уметнички израз под менторством пр. др. ум. Марка Стојановића.
Током каријере музичког продуцента учествовао је на бројним фестивалима и концертним салама у земљи, сарађујући са истакнутим уметницима и ансамблима (Belgrade Guitar District, ALNO duo, KaNa piano duo, Уметнички ансамбл министарства одбране ,,Станислав Бинички’’; Зоран Мулић, Владимир Глигорић, Станко Симић, Биљана Тодоровић, Иван Башић и други).
Његов рад карактерише пажљиво обликована техничка прецизност и дубока музичка осећајност. Поред продуцентске делатности, активан је и као педагог на смеру за музичку продукцију и дизајн звука у музичкој школи Мокрањац у Београду и промотер уметничке музике, посвећен преношењу знања и инспирације новим генерацијама.
ЈАН ХАЈШЕН (Словенија) је музичар и аудио-визуелни стваралац са више од деценије искуства у области снимања, монтаже и ауторске продукције. Почео је као самоук на електричној гитари, а касније се усавршавао и у области свирања џез гитаре, снимања и видео продукције. Активно делује у културној сфери као тонски сниматељ живе музике, аутор музичких сесија, студијски музичар и продуцент. У сарадњи са афирмисаним извођачима ствара визуелно препознатљиве и технички дотеране садржаје.

organizacija



